Nyhetsbrev betaltjänster sep 2020

I det här nyhetsbrevet vill vi tipsa dig om olika saker som vi tror kan vara till nytta nu när
vi alla ska hålla oss hemma med anledning av covid-19. Brevet är även skickat till
föreningar och bostadsbolag som gärna får skicka det vidare till sina medlemmar eller
hyresgäster. På sidorna kan du lära dig mer om hur du använder internet och om digitala
tjänster. Det finns även information om hur du skyddar dig mot bedragare, det är bra att
vara medveten om olika sätt som bedragarna försöker att luras på.

Inbjudan till digitala träffar om digitala betalningar och vad man ska tänka på för att inte bli bedragen

Torsdagen den 1 oktober kl.11-12 har vi en digital träff tillsammans med Dan Fröberg från Swedbank som berättar om hur du kan använda olika digitala banktjänster.

Tisdagen den 6 oktober kl. 11-12 har vi en digital träff tillsammans med Nils Gustavsson från Polisen som berättar mer om vad du ska tänka på för att inte bli lurad.

Anmälan: via kalendern på Länsstyrelsens webbplats eller betaltjanster.orebro@lansstyrelsen.se
Uppkopplingslänk och information om hur du ansluter dig får du via e-post dagen innan träffen.

Arrangörer är utöver föreläsare är Länsstyrelsen i Örebro län tillsammans med
lokalföreningar för SeniorNet, PRO, SPF, SKPF och Hela Sverige ska Leva.

Vardagen blir smidigare med tekniska lösningar

Vi lever idag i ett samhälle som blir alltmer digitaliserat. Detta kan
skapa problem och utanförskap i vissa målgrupper.

Intervju och reportage gjort av Wilma Ullerud, praktikant på Länsstyrelsen i Örebro

Pensionären, Annika Andersson 74 år, beskriver hur hon tycker det är att hänga med i samhällsutvecklingen. BankID är idag en av de vanligaste digitala vardagslösningarna, Annika förklarar hur smidigt hon tycker det är att kunna legitimera sig digitalt och kontrollera sitt saldo på bankkontot via telefonen. Det är tack vare Annikas familj som hon faktiskt tog tag i att skaffa BankID. Hon är inte så teknisk och tycker att det var enklare och mindre krångligt att förstå sig på saker förr i tiden. Men ju mer kunskap och förståelse hon får, desto
bekvämare och smidigare blir de digitala vardagslösningarna.

Bedragare är något som hållt Annika ifrån att ta klivet och bli mer
digitaliserad, vilket var anledningen till att hon inte skaffade BankID
tidigare, men nu ser hon fler fördelar än nackdelar. Hon tillägger att
det gäller att vara noggrann och hon fullt medveten om att man
aldrig ska ge ut uppgifter gällande sitt BankID.

Brott mot äldre

Polisen rapporterar att allt oftare ger sig bedragare på äldre. De försöker då på olika sätt lura på sig pengar och andra värdesaker. En äldre man blev nyligen utsatt för detta, då han blev uppringd av en person som påstod sig arbeta på en budfirma. Strax därefter fick den äldre mannen besök av två män iklädda arbetskläder. Männen förklarade för honom att han var tvungen att scanna sitt bankkort samt uppge pinkod för att leveransen av budet skulle gå igenom. Mannen gjorde som han blev tillsagd och på så vis blev utsatt för bedrägeri. Polisen uppmanar därför anhöriga att tala med sina äldre om detta, samt att en större medvetenhet om denna form av bedrägeri ökar.

Polisens tips och råd:

• Var alltid extra uppmärksam och misstänksam om någon du inte känner kontaktar
dig.
• Begär legitimation och försök att kontrollera den.
• Lämna aldrig ut kort eller koder till okända.

Lite underhållning på nätet

Museer du kan besöka från soffan
För dig som inte har möjlighet att besöka de olika museerna ute i världen finns det nu möjlighet att få en virituell visning. Det går att få tillgång till en rad olika museer som erbjuder underhållning, vetenskap, kultur och historia. Vilka museer som erbjuder detta
samt hur man går tillväga hittar du exempelvis på Sveriges Museers webbplats

About Elias ben Salem 941 Articles
Elias som bor i Fellingsbro är civilingenjör och civilekonom med ett förflutet från flygvapnet, industrin och egen verksamhet. Elias är skaparen, utvecklaren och utföraren av Fellingsbroportalen som han nu tar med sig in i fellingsbro.se.